Odborná praxe v sociální práci a sociálních službách
Podmínka pro ukončení kurzu: zpracování analýzy potřeb cílové skupiny ve vybrané organizaci.
Analýza potřeb cílové skupiny v organizaci
Struktura:
- Specifika cílové skupiny (na základě odborné literatury)
- Demografické a sociodemografické údaje cílové skupiny ve vybrané sociální službě či v organizaci (statistiky)
- Analýza potřeb cílové skupiny
1. Popis sběru dat a zpracování dat (včetně identifikace limitů)
1.1 Cílová skupina a její potřeby
1.2 Analýza zasíťování služby (s kým služba/organizace spolupracuje, jaké služby jsou důležité z pohledu cílové skupiny)
2. Výsledky
3. Doporučení (součástí může být identifikace absolvovaných kurzů zaměstnanců vybrané sociální služby či organizace a předpokládaný vzdělávací plán v budoucnu, vše v návaznosti na potřeby klientů) - Zhodnocení analýzy sociálním pracovníkem
- Osobní a odborná reflexe studenta
Další požadavky týkající se analýzy potřeb:
- V případě, že organizace má více typů sociálních služeb pro danou cílovou skupinu, musí student analyzovat všechny tyto služby. Například, u lidí bez domova může organizace poskytovat nízkoprahové zařízení, noclehárnu a azylový dům. Student se musí zaměřit na všechny tyto služby v organizaci.
- V průběhu celé praxe bude kladen důraz na komunikaci mezi studentem, sociálním pracovníkem i pracovníky katedry SP (Michaela V. Hiekischová, Jan Vašat).
- V průběhu celé praxe a při analýze potřeb bude kladen důraz na multidisciplinaritu, tzn. student se musí zaměřit na potřeby v širším smyslu. Například, pokud bude student vykonávat praxi v domově pro seniory, musí se zaměřit i na zdravotní potřeby a případné deficity v této oblasti musí zahrnout do analýzy a doporučení.
Formální náležitosti:
Praxe probíhá v rozsahu 120 hodin, je ošetřena trojstrannou smlouvou mezi studentem, pracovištěm praxe a fakultou. (Smlouva je nezbytná zejména vzhledem k pojištění studentů během výkonu praxe – do smlouvy tedy pište reálné termíny, kdy ji skutečně vykonávat budete, jak se s organizací dohodnete, případně raději napište časový úsek delší, pokud stihnete rychleji, nevadí; opak by byl problém právě z hlediska pojištění.)
Z praxí si vytváříte portfolio. Kdo již má založenou jakoukoliv verzi (např. z předchozího studia), může v něm pokračovat. Do portfolia je kromě povinných dokumentů možné vkládat cokoliv, co souvisí s výkonem praxe a co student uzná za vhodné (vlastní poznámky, propagační materiály, …).
Před nástupem na praxi je třeba dodat:
- 3 výtisky smlouvy potvrzené organizací a podepsané studentem (je možné, že někde budou chtít smlouvu potvrzenou nejdříve od školy, není problém, ozývejte se) - 1 výtisk následně zůstává ve škole, 2 se Vám vrací (jeden je pro organizaci praxe, druhý pro Vás do portfolia). Smlouva ZDE. (V případě partnerských organizací uzavíráte místo smlouvy kontrakt, který je ZDE. Ostatní náležitosti platí stejně jako u smlouvy.)
- 1 výtisk nabídkového listu potvrzený organizací (jeden odevzdáváte, druhý výtisk si necháváte pro sebe na založení do portfolia – případně si do portfolia pořiďte kopii před odevzdáním originálu). Doporučujeme v nabídkovém listu zdůraznit téma analýzy potřeb - organizace se potvrzením nabídkového listu zavazuje k tomu, že s jeho obsahem (a tedy i náplní praxe) souhlasí. Nabídkový list ZDE.
Při zápočtu je třeba odevzdat originál výkazu činnosti studenta na odborné praxi. Výkaz ZDE.
Portfolio předkládané u zápočtu bude obsahovat:
- Smlouvu o praxi (originál či kopii)
- Nabídkový list (originál či kopii)
- Výkaz činnosti studenta na odborné praxi (kopii, případně druhý originál totožný s odevzdávaným dokumentem)
- Analýzu potřeb dle výše uvedeného zadání
- Hodnocení analýzy potřeb sociálním pracovníkem/konzultantem - dokument ZDE
- Vlastní reflexi