Odborná praxe v sociální práci a sociálních službách dle zaměření diplomové práce

Zajištění praxe

Navazující Mgr. studium

Časová dotace 120 hod.

V rámci praxe ve druhém ročníku mohou využít studenti praxi v organizaci dvěma způsoby: 

  1. K pilotáži výzkumu v rámci diplomové práce.
  2. K inspiraci, diskusi a zpracování státnicových otázek v magisterském stupni.

Studenti si mohou vybrat jeden z výše uvedených způsobů realizace praxe, a to podle charakteru diplomové práce.

Zadaný způsob plnění praxe bude součástí nabídkového listu.

  1. Pilotáž výzkumu v rámci diplomové práce

Studenti budou ověřovat výzkumnou strategii, kterou zamýšlejí při své diplomové práci použít, dále budou zjišťovat, kde má slabiny, a jak je možné je eliminovat. V rámci pilotáže se zaměří především na :   

  • kvalitu otázek (zda a jak jsou pro respondenty srozumitelné jednotlivé otázky v dotazníku nebo pro participanty během výzkumného rozhovoru; zdali jsou otázky logicky uspořádané; zda jsou otázky validní, nebo zda není potřeba některé otázky doplnit, případně vypustit či změnit),
  • časovou náročnost (kolik času zabere respondentovi vyplnění dotazníku / absolvovaní výzkumného rozhovoru),
  • dostupnost výzkumného vzorku (zda existují překážky v přístupu k zamýšlené cílové skupině, zda a jak je možné tyto překážky redukovat; zda není třeba změnit nebo rozšířit cílovou skupinu),
  • opatření na zvýšení response rate (čím lze potenciální respondenty/participanty motivovat k účasti na výzkumu, a co by je naopak mohlo odradit; jak by mělo vypadat pozvání k účasti na výzkumu, aby přilákalo potenciální respondenty/participanty),
  • etické rámce výzkumu (zda je množství informací o výzkumu a způsob jejich „odkomunikování“ respondentovi/participantovi dostačující pro získání informovaného souhlasu; jak lze zlepšit psychickou pohodu a bezpečí respondentů během administrace dotazníku nebo participantů během realizace výzkumného rozhovoru),
  • přínos zkoumaného tématu pohledem organizace (zda organizace považuje téma výzkumu za důležité pro aplikační praxi, zda má doporučení ohledně toho, na co se ve výzkumu více zaměřit; zda má představu o tom, v jaké podobě by uvítali, aby byly výsledky výzkumu diseminovány)

Výstup: Zpracování kritické reflexe zaměřené na výše uvedené okruhy. Z reflexe musí být zřejmé, jak pilotáž přispěla ke zkvalitnění výzkumné strategie. Rozsah 2 – 4 normostrany.

2. Diskuse k tématům státnicových zkoušek

Jako další možnost mohou studenti využít diskusi k tématům státnicových zkoušek v rámci organizace a přípravy na státní závěrečné zkoušky.

Z každého okruhu si studenti vyberou 2 otázky (tj. celkem 4 otázky – dvě za jeden okruh), které vypracují a jejichž relevantnost, obsahovou náplň a aplikovatelnost ověří na úrovni samotné organizace. Ověření proběhne prostřednictvím debaty nebo brainstromingu tak, aby bylo patrné, jak je daná problematika relevantní pro samotnou organizaci, zda je pro organizaci přínosná, případně inspirativní.

Studenti si na základě této diskuse jednak ověří své kompetence, uvědomí si propojenost teoretických otázek s praxí a jejich aplikovatelnost v organizaci.

Výstup: Zpracování textu se zpracovanými čtyřmi otázkami. Rozsah 2 – 4 normostrany.

V případě varianty č. 1 studenti zanesou do nabídkového listu, co chtějí studenti ověřit (tedy svůj výzkum).

V případě varianty č. 2 studenti zanesou do nabídkové listu vybrané státnicové otázky.